2015. január 25., vasárnap

Vasárnapi süti: Aranygaluska vaníliasodóval

Abszolút muszáj kategória! Az egyik legnagyobb gyerekkori kedvencem. Mostmár az én gyerekeimnek is az egyik lagnagyobb gyerekkori kedvence. És hogy az egész még autentikusabb legyen, a Nagyi (Anya) sütötte meg az unokáknak, aki épp nálunk vendégeskedett, pontosabban segédkezett, hogy pár napig minden kicsit könnyebb legyen. Nagyon tud és szeret is sütni, viszont eddig még sosem mérte le a mennyiségeket. Ösztönösen profi a témában, de mivel én szerettem volna tudni, hogy pontosan miből mennyi, miképp és milyen ütemezésben, hajlandó volt elviselni az ezzel járó zaklatást. Nem volt egyszerű, de megvan a recept. Köszönet érte! Csak ajánlani tudom, isteni!
És hogy mi kell hozzá? Íme a bevásárlólista.


Első lépésként meglangyosítom a tejet, feloldom benne a két kanál cukrot, majd belemorzsolom az élesztőt. Miután felfutott, beleütöm a tojást, és elkeverem az olajjal. Nehéz pontosan megfogalmazni, hogy miről ismerhető fel a "felfutott" élesztő, de ha bárki kipróbálja, szerintem azonnal felismeri az állapotváltozást, és nem lesznek kétségei. Én régebben ezeknél a mondatoknál csuktam be a szakácskönyvet vagy léptem ki a böngészőből, tehát senki fölött nem török pálcát, de azért érdemes kipróbálni. Ha bekövetkezett a várt kémiai reakció, fokozatosan hozzáadom a csipet sóval elkevert lisztet, és robotgéppel dagasztó funkción vagy puszta izomerővel addig dagasztom a tésztát, amig elválik az edény falától. Valahogy így fog kinézni.


Ezután konyharuhával letakarva meleg helyen duplájára kelesztem. Ha ez megtörtént, olvasztott vajjal kikenek egy 28-30 cm-es tortaformát, megszórom cukros dióval, és kanállal elkezdem beleszaggatni a tésztát, mintha nagyméretű galuskákat készítenék. A kanalat folyamatosan mártogatom az olvasztott vajba, és minden lerakott réteget vastagon megszórok a cukros dióval. A legfelső rétegre is jusson bőven dió! Erre még a maradék olvasztott vajat is rácsorgatom. Majd egy rövid ideig tovább kelesztem. Ha minden rendben ment, akkor valahogy így fog festeni, mielőtt beteszem a 200 fokra előmelegített sütőbe.


És így, amikor úgy 40 perc múlva kiveszem.


Miközben sül, elkészülhet a vaníliasodó. Ehhez 15 dkg cukrot, három tojást és egy vaníliás cukrot konyhai robotgéppel kissé habosra keverek, majd hozzáadok 3 evőkanál lisztet, és fokozatosan belekeverek 8 dl tejet. Ezután közepes lángon állandó keverés mellett felforralom, és amikor elkezd sűrűsödni, leveszem a tűzről. Nem érdemes vele sokáig várni, mert végleges állagát kihűlve éri el, és nem jó, ha megáll benne a kanál.

Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése